Translate

2013. október 15., kedd

Vajas kifli vagy mazsolás zsemle - tönkölylisztes verzióban is


Na, tök rég keresgéltem olyan receptet, ami finom, puha vajas kiflit hoz létre nem többnapos módon. És hujjééé, találtam!

Ez a puha külső miatt nem igényel nagy rágási tudományt sem...gondolom épp ezért szeretik a skacok, az összevissza mennyiségű fogaikkal.

Na, aztán ma azt gondoltam, dobok bele mazsolát is, ahogy anno Hollandiában láttam. Ott igen közkedvelt a mazsolás zsemlécske, hasonló állagú tésztába dolgozzák. Mondjuk most kisűlve jutott eszembe, hogy lehet, hogy kicsit be kellett volna áztatni a mazsolát, mielőtt összegyúrom a tésztával, mert jó kis ropogós lett némelyik.

Kell tehát: (8 db közepes/ 16 db kicsi)

60 dkg liszt (BL55)
1 ek só
3 dkg élesztő
1-1,5 ek cukor
4 dl tej
5 dkg vaj



Végre sikerült olyan kombinációban összedobni emberbarátabb liszteket, amiből végre nem szalmaízű kifli keletkezett, íme tehát a tönköly-+durumlisztes verzió:

20 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt
25 dkg fehér tönkölyliszt
15 dkg sima durumliszt
1 ek só
3-3,5 dkg élesztő (picikét több, mint a fehérlisztes formában)
1-1,5 ek cukor
4 dl tej
5 dkg vaj

1, a tejet meglangyosítjuk, + cukor +belemorzsol az élesztő - felfuttat (szépen feljön az élesztő a tej tetejére, ott puffadozik)
2, lisztbe belekeverjük a sót
3, a liszthez hozzáadjuk a tejet, gyúrjuk míg szépen össze nem áll, és nem ragad
4, hozzáadjuk a felolvasztott vajat, és összegyúrjuk - jó simára gyúr

én kétfelé osztottam ezt a mennyiséget, 2 kis gombócot kell gyúrni, majd szép körré kell formázni nyújtófával.....érdemes alálisztezni, hogy ne tapadjon le a deszkára


felosztani a kört 8 cikkre, és szépen kis kiflivé tekerni - a körcikk nagyobb széle felől befelé kell feltekerni

sütőpapírra kell rátenni, majd a tetejét tojással megkenni.
 
ÁPROPOSZ, FINOMABB VAJASABB: nem csak simán feltekerem a tésztát, hanem két réteg vékony kört nyújtok és megkenem olvadt vajjal az egyiket, rá a másik, és így tekerem fel a cikkeket. A rendetlen szétpakolók, mint én, helyspórólásként csak a kört felét vajazzák meg, és áthajtják a felénél, és akkor nem kell bűvészkedni, hogy mit hova teszek addig, amíg....

pihentetni vagy 15 percig, majd a sütőben kb 6-os (kb 180-200 fok) fokozaton 15-18 percig sütni

(egyébként pihentetés nélkül is teljesen jól megsül, akkor kisebb fokozaton kezdtem el sütni
és a képen látható módon lefektetni, azaz a vége a tepsire lapuljon, különben sülés közben "szétbomlik" a tekercs.)

begyúrtam dupla adag tésztát is, és a maradékot, amit nem volt már kedvem kisütni, simán betettem a hűtőbe egy zacskóba, és másnap megcsináltam, akkor már nem is kellett keleszteni, mert majd kikelt magából a hűtőben is



2015.02.07. Történelmi pillanat: ezt ma K csinálta, tökegyedül:


Nyilvánvaló, hogy sokkal több esze van, mert nem bajlódott holmi kiskiflikkel, hanem csinált inkább nagyot, és persze sajtosat.



Nincsenek megjegyzések: